Menú

Els resultats dels alumnes Galí Bellesguard en les proves externes

Presentem aquí els resultats dels darrers cinc anys de les proves externes.

Primer, els de les de competències bàsiques de 6è i de 4t d’ESO.

En tots aquests cursos i en totes les matèries (Català, Castellà, Anglès, Matemàtiques i Ciència, Tecnologia i Enginyeria) els resultats del nostre centre, l’Escola Galí Bellesguard, estan sempre per sobre dels de Catalunya i dels centres de la nostra mateixa complexitat.

I segon, els de les proves PAU.

En tots els anys, aproven el 100% dels alumnes presentats i els alumnes rendeixen al màxim de les seves possibilitats. Els que excel·leixen al batxillerat, excel·leixen també a la selectivitat: cada any tenim alumnes que hi treuen més d’un 9.

En els quadres corresponents a les competències bàsiques, la nostra escola es representa amb una rodona (blava a Primària i verda a Secundària), el conjunt de les escoles de Catalunya es representa amb un triangle groc, i el dels centres de la nostra mateixa complexitat amb una estrella negra de cinc puntes. Per exemple:

Aquest quadre correspon a la prova de Català del curs 2018-2019, en què el conjunt dels alumnes de 6è de la nostra escola (rodona blava) va quedar en el nivell d’excel·lència.

Per poder fer comparacions justes, el Departament distingeix entre centres d’alta complexitat i centres de baixa complexitat.

Dos centres tenen la mateixa complexitat quan la diferència de rendiment no es pot explicar per una diferència en el nivell cultural o socioeconòmic dels alumnes, i es deu, per tant, a la qualitat de la tasca docent dels centres respectius. Per avaluar la nostra qualitat, cal parar atenció, així doncs, a la comparació amb els centres de la nostra mateixa complexitat.

En els quadres que teniu a continuació, podeu comprovar els bons resultats que treuen els nostres alumnes.

I. RESULTATS EN LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES DE 6È

Català

 

 

Castellà

 

Anglès

Matemàtiques

Ciència, Tecnologia i Enginyeria

PERCENTATGE D’ALUMNES PER FRANGES, MATÈRIA I CURS

Per a cadascuna de les matèries, l’administració ens informa del tant per cent dels alumnes que tenen un rendiment baix, mitjà-baix, mitjà-alt o alt.

Només els del nivell baix són incompetents. Els del mitjà-baix aproven en competències, els del mitjà-alt tenen un rendiment notable, i els de l’alt assoleixen l’excel·lència.

En els darrers cinc anys, els resultats han estat aquests:

Factors com la qualitat acadèmica de cada grup classe i la dificultat de la prova en cada curs poden explicar en part les diferències entre cursos.

També detectem el pes de la pandèmia del covid en algun curs. No perquè els resultats siguin dolents, sinó perquè no són tan bons com acostumen a ser.

En general, es pot veure que:

1/ El percentatge d’excel·lència és sempre molt superior al dels casos en què els alumnes surten incompetents en alguna matèria.

2/ La suma de les dues franges superiors (rendiment notable i excel·lent) és sempre superior al 77% dels alumnes, la majoria de les vegades superior al 80%. Només hi ha dues excepcions: les ciències del curs 2019-2020 (72,7%) i les matemàtiques del curs 2021-2022 (72,5%).

3/ En totes les matèries i sempre, més del 90% dels alumnes surten competents. L’única excepció són les ciències del curs 2019-2020 (amb un 88,6% d’alumnes competents).

Sobre les ciències, cal fer notar que la Forest School, que té una programació pròpia, no sempre ha coincidit amb els temaris oficials. Quan ho detectem a través de les proves objectives, introduïm les modificacions pertinents per a una millora contínua.

II. RESULTATS EN LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES DE 4T D’ESO

Català

 

Castellà

 

Anglès

Matemàtiques

Ciència, Tecnologia i Enginyeria

PERCENTATGE D’ALUMNES PER FRANGES, MATÈRIA I CURS

Per a cadascuna de les matèries, l’administració ens informa del tant per cent dels alumnes que tenen un rendiment baix, mitjà-baix, mitjà-alt o alt.

Només els del nivell baix són incompetents. Els del mitjà-baix aproven en competències, els del mitjà-alt tenen un rendiment notable, i els de l’alt assoleixen l’excel·lència.

En els darrers cinc anys, els resultats han estat aquests:

Factors com la qualitat acadèmica de cada grup classe i la dificultat de la prova en cada curs poden explicar en part les diferències entre cursos.

En general, es pot veure que:

1/ Els nostres alumnes surten sempre competents en tot (amb comptades excepcions).

2/ La franja de l’excel·lència és sempre molt nombrosa.

3/ La suma de les dues franges superiors (rendiment notable i excel·lent) és sempre superior al 80% dels alumnes (amb la sola excepció de les matemàtiques el curs 2022-2023).

III. RESULTATS PROVES PAU (SELECTIVITAT)

Observacions

1. Els alumnes no presentats són els que no han aprovat el curs més els que, havent-lo aprovat, no es presenten a la selectivitat perquè no la necessiten per cursar els estudis que desitgen fer.

2. La nota de tall mitjana dels alumnes de l’escola no destaca molt per sobre de la de Catalunya. Tenint en compte que molts alumnes treuen resultats excel·lents (cada any tenim alumnes que treuen més d’un 9 a la selectivitat), això pot sorprendre. La raó és que el nostre compromís amb l’equitat, amb la qualitat humana, fa que apostem per tots els nostres alumnes, també per aquells que acaben aprovant el batxillerat amb dificultats, gràcies als seus esforços.

3. Sobre això, la dada rellevant és la desviació entre la nota mitjana treta al batxillerat i la treta a les PAU: a l’escola, la diferència sempre és molt petita. Això significa que els alumnes defensen sempre bé la “seva” nota: els que han aprovat el batxillerat, aproven la selectivitat; els que han brillat al batxillerat, treuen resultats brillants a la selectivitat.

Els resultats són expressió del nostre doble compromís amb l’excel·lència: amb l’excel·lència acadèmica, però també amb l’excel·lència humana.