estudis
Des dels tres fins als divuit anys, de l’Educació Infantil fins al Batxillerat, acompanyem els nostres alumnes en l’aventura meravellosa de fer-se grans personalment i acadèmica, per a sortir al món ben armats.
Però cada etapa té el seus reptes propis, i cadascuna demana estratègies i mètodes diferents. Acompanyeu-nos a coneixe’n els detalls.
educació infantil
Infantil és l’etapa dels fonaments.
La Primària endreça la intel·ligència dels alumnes, els proporciona l’ordre mental que els ha de permetre, ja a la Secundària, adquirir amb seguretat tots els coneixements que la persona adulta necessita per comprendre el món i orientar-s’hi. La Primària construeix un edifici. Però Infantil té la missió primordial de posar-ne els fonaments.
És ara quan els infants han de fer un salt qualitatiu en el domini de la llengua, i també quan han d’aprendre a dominar el cos i regular les emocions perquè no els facin resistència quan, més endavant, hagin de parar atenció i concentrar-se.
A Infantil no hi ha matèries, sinó activitats que endrecen el temps i construeixen els hàbits a través del joc, i que treballen alhora els sis eixos que trobareu explicats clicant al damunt:
La llengua és la cosa més important que aprenem a escola.
A Infantil la treballem tothora, però dos moments són especialment importants: l’hora dels contes i la rotllana del bon dia.
A través dels contes els infants descobreixen mons llunyans i viuen aventures. Adquireixen vocabulari i nodreixen de referents el seu pensament mític. Hi aprenen que el món és ple de tresors i de misteris.
En la rotllana tots els infants se senten contents i segurs. És un lloc simbòlic, que ajuda a formar un sentiment de pertinença, d’inclusió i reconeixement.
A la rotllana els nens i les nenes aprenen a estar tranquils, a explicar el que han fet o el que els passa, a escoltar, a parar atenció, a conèixer-se els uns als altres, a cultivar la curiositat i la fantasia i també moltes paraules noves.
Igual que la casa on vivim, les aules i els patis han de ser acollidors: oberts, endreçats, bonics i amples.
Però el que als infants els costa més de dominar no és l’espai, sinó el temps.
El desordre, el no saber què vindrà després, provoquen inquietud i ansietat als infants.
A través de les rutines, els rituals quotidians i la música (la cançó del bon dia, la d’anar al pati, la de rentar-se les mans), ordenem el temps per aconseguir que els nens i les nenes s’hi sentin segurs i com a casa. Per fer del temps un lloc confortable.
En sintonia amb la filosofia del mètode Montessori, l’activitat d’Infantil dissenya situacions i pren cura de les condicions ambientals perquè cada infant pugui viure la seva curiositat natural, descobreixi les seves pròpies potencialitats i guanyi en confiança i seguretat a partir del treball autònom.
El joc simbòlic, els racons, les activitats artístiques i la forest school proporcionen ocasions privilegiades per treballar l’autonomia des des de situacions i activitats diverses.
Les estones en què fan anglès són com un joc, perquè quan parlen en aquesta llengua canten i fan teatre. Jugant jugant, de sobte un dia entenen tot el que els diuen el Sam, el Whoopie i Mr. Panda.
El procés d’aprendre a escriure demana una preparació prèvia que inclou el domini del cos. Cal enfortir la mà i aprendre a agafar bé els llapis per poder escriure bé quan siguem més grans. A Infantil cal posar els els fonaments de l’escriptura. Per aquest motiu, treballem molt bé el traç.
El domini de l’espai l’hem d’anar assolint igualment amb tot el cos, i d’aquí la importància de les danses i la psicomotricitat.
Es tracta de treballar el cos i la mà per tal que quan, més endavant, ens calgui escriure o estar atents, el cos i la mà no siguin obstacles sinó instruments al nostre servei; que en les futures activitats físiques i acadèmiques, ens siguin un aliat i no un llast.
Les emocions ens mouen, ens dominen. Les emocions són reactives, són respostes a les coses que passen o que ens passen. En elles mateixes no són pas dolentes, però cal aprendre a regular-les per no perdre el control.
L’observació atenta dels nens i les nenes per part de les mestres en els moments de joc lliure, o de treball autònom, o de circulació per l’escola , o de participació en la rotllana, etc., proporciona un coneixement preciós de la manera com cada nen o nena s’emociona i gestiona les emocions. Entendre cada infant és el primer pas per ajudar-lo a regular les seves emocions.
A Infantil les matemàtiques s’aprenen amb les mans.
Els infants apilen coses segons formes i colors, fan construccions, afegeixen i treuen coses; descobreixen que els números i les figures es troben a tot arreu; juguen a comptar coses de mil maneres diferents, i així entenen molt bé el que diem quan diem els números; experimenten amb objectes de formes diferents, els pinten, en fan impressions, i així aprenen a distingir les diferents figures.
La matemàtica es treballa així a través del joc, de forma
manipulativa i experimental.
Educació Primària
L’Educació Primària és l’etapa decisiva de la vida escolar:
-L’etapa decisiva en què la intel·ligència dels infants adquireix l’estructura que condicionarà tot el treball intel·lectual futur.
-L’etapa decisiva en què els infants formen el seu caràcter i, amb aquest, l’actitud que de més grans prendran davant la vida.
Tres grans eixos defineixen els objectius de l’etapa:
-El treball de la llengua i la matemàtica per aprendre a pensar.
-El coneixement del medi per a situar-se en el món.
-L’educació de la sensibilitat per expressar el món interior, captar la bellesa, desenvolupar la creativitat i establir vincles d’amistat i solidaritat amb els altres.
Ensenyem els alumnes a pensar per fer-los persones amb personalitat i pensament crític
Per fer-ho, els donem els instruments que són la base de tot altre coneixement:
-El domini profund de la llengua.
-La capacitat de pensar matemàticament.
L’ús reflexiu de les proves Galí (proves de mesura objectiva del treball escolar) ens permeten no deixar enrere cap alumne. La lectura en veu alta permet formar lectors de qualitat, no només en la mecànica sinó també en el gust per la lectura. En l’escriptura, progressem de frases curtes i ben fetes a textos cada cop més llargs. El treball conjunt d’aprendre a llegir i a escriure bé forma la imaginació i proporciona als alumnes amplitud de mires.
En matemàtiques, partim de situacions concretes i significatives, treballem en equip al laboratori de matemàtiques, i també individualment perquè cada nen i nena descobreixi les seves dificultats i, tot superant-les amb la pràctica i l’acompanyament de la mestra, guanyi confiança d’una manera definitiva.
Proporcionem als alumnes una experiència viscuda de l'entorn social i natural per nodrir la seva curiositat i situar-los al món, per fer-los persones despertes i autònomes
El coneixement del medi social i natural es treballa a partir de l’experiència personal dels alumnes: la ciutat o el barri, les festes del calendari, la memòria viscuda de les famílies, les professions de pares i mares, la muntanya de Collserola, etc.
La Forest school proporciona un coneixement viscut i significatiu de la naturalesa, condició necessària per a comprendre-la, estimar-la i protegir-la.
Les llengües estrangeres (anglès des d’I3 i francès des de 5è) obren la mirada als mons culturals que s’expressen en aquestes llegües.
No es tracta encara d’impartir grans quantitats de coneixements, sinó d’adquirir les competències i els esquemes bàsics per orientar-se en el món: coneixement del propi cos, dels ritmes de la naturalesa, de la geografia, del món social i de la nostra història.
Eduquem la sensibilitat dels alumnes per fer-los estimar la bellesa i dotar-los d'instruments d'expressió artística per a crear també ells bellesa, per fer-los persones sensibles, equilibrades i alegres
A través de les arts -la literatura, la plàstica, el teatre, la música- donem amplada i profunditat a l’experiència viscuda del món, i proporcionem als alumnes possibilitats expressives diverses.
L’expressió artística demana capacitat d’observació per a representar bé les coses i el domini de diverses tècniques. És crucial per a la formació del gust.
La música transmet el sentit del ritme, l’estructura melòdica i l’harmonia. Les arts plàstiques cultiven l’apreciació de les proporcions, dels colors i de les belles figures.
La formació de la sensibilitat a través de les arts obre la mirada dels alumnes el seu propi món interior, i fa que la vida sigui més bonica i plena de sentit.
educació secundària
Si l’Educació Primària proporciona als nostres alumnes tots els instruments intel·lectuals per pensar bé, situar-se en el món i apreciar les coses boniques, ara, a la Secundària, cal posar a treballar tots aquests instruments per anar “a la conquesta del món”, és a dir, per aprofundir en el coneixement de la naturalesa a ciències naturals, de la història a ciència socials, dels clàssics de la literatura a les diferents llengües, etc.
L’Educació Secundària ha de donar tots els recursos -competències, actituds, hàbits de treball intel·lectual i coneixements- per comprendre el món i orientar-s’hi. Ha d’ensenyar a pensar, però també ha de proporcionar les claus per a interpretar el món i formar un criteri propi des del coneixement i la reflexió. Aquesta és la tasca que tots els docents de l’escola compartim com a objectiu comú.
Les claus de la Secundària
La Secundària és l’etapa d’un despertar doble: el despertar de la intel·ligència i el despertar de la vocació.
La intel·ligència és l’hàbit de pensar i de resoldre els problemes que en cada cas tenim davant. Com que és un hàbit, es pot entrenar. Cal treballar perquè els alumnes es tornin intel·ligents, perquè adquireixin l’hàbit d’examinar les coses reflexivament, de pensar amb criteri i orientar-se.
A Primària els alumnes ja han adquirit tots els instruments intel·lectuals per a pensar bé. Ara cal posar-los a treballar des de totes les disciplines per a activar i desplegar la intel·ligència en tots i cadascun dels alumnes .
Per a fer-ho, cal que els docents posin els alumnes en situacions diverses, que els facin mirar les coses des de diferents perspectives, que els donin estratègies diferents de treball intel·lectual, que els ensenyin a pensar tot pensant i fent-los pensar a classe.
Al costat del tracte personal, allò que fa que el docent es guanyi el respecte dels alumnes són els seus coneixements, el seu domini de la matèria.
Però no es tracta només del domini tècnic. Cal, a més, que el docent estimi allò que ensenya .
L’amor per un camp d’estudis no es transmet amb arguments, sinó que cal contagiar-lo. I només el pot contagiar qui el porta amb ell.
Per això el docent ha de ser un entusiasta, un apassionat, un model d’aprenent d’allò que ensenya. Només qui estima el que ensenya pot despertar vocacions.
Tant l’excés d’exigència com la manca d’exigència porten al fracàs escolar.
El treball a l’escola és sempre exigent, perquè aposta pel potencial de millora de tots i cadascun dels alumnes; però al mateix temps sap calibrar fins a on hem d’exigir amb els alumnes que tenen dificultats.
El que cal aconseguir és que cada alumne arribi a rendir al màxim de les seves possibilitats, i això demana conèixer-los molt bé i fer un treball artesanal d’acompanyament .
Cal tenir altes expectatives per a tots, però sense deixar-los sols en el seu esforç, sinó ajudant-los a gestionar els moments difícils i a entomar amb esportivitat les frustracions.
Cal proporcionar als alumnes un ambient saludable dins i fora de l’aula, un ambient de vitalitat, de serenitat i de concentració que afavoreixi el goig en l’amistat i l’alegria en l’estudi.
Cal confiar per principi en les possibilitats de tots els alumnes. Només des de la confiança l’adolescent és capaç de trobar en ell tots els recursos que li han de permetre superar les dificultats amb què es pugui trobar.
Des de les tutories, però també a través de l’acció coherent del conjunt de professors, cal acompanyar els alumnes en el seu creixement personal i acadèmic, tot proporcionant-los un entorn adequat per al seu desenvolupament saludable.
No ens podem conformar amb una formació competencial excel·lent , sinó que cal dotar els alumnes de tots els coneixements i hàbits de treball intel·lectual necessaris, primer, per a accedir als estudis superios desitjats, i segon i sobretot, per a comprende el món i saber-s’hi orientar .
Cal una formació ampla , que proporcioni tots els instruments que necessita una intel·ligència adulta, inclosos els coneixements.
I cal, també, treballar amb rigor i a fons totes les disciplines. No val per res la consideració superficial dels textos o dels temes estudiats. Cal dedicar a cada activitat el temps necessari per a guanyar profunditat i consolidar els coneixements adquirits.
Més enllà de la formació acadèmica, tots els alumnes realitzen càrrecs per a la comunitat educativa . Als alumnes que així ho decideixen, els donem més oportunitats d’assumir compromisos personals en relació a les temàtiques socials i mediambientals estudiades.
L’amplitud i la profunditat han d’abastar la vida en el seu conjunt, no només el treball intel·lectual.
Batxillerat
La funció del Batxillerat és doble:
-Proporcionar una formació científica i humanística sòlida que situï els alumnes en el món com a persones amb criteri, responsables i lliures; proporcionar, així doncs, una formació que els permeti de més grans exercir una ciutadania responsable i tenir una vida personal plena.
-Construir una bona base per a emprendre amb èxit els estudis superiors escollits.
Una experiència preuniversitària
El món universitari ha canviat molt en les darreres dècades. El format de grups reduïts, de treball en seminaris, de diàleg obert entre estudiants i professors en un context de comunitat d’estudi, demana als estudiants actuals una nova actitud davant els estudis superiors i la vida universitària.
El nostre Batxillerat ofereix als seus alumnes l’oportunitat de tenir una autèntica experiència preuniversitària. Fomenta grups d’estudi i proporciona una relació acadèmica i intel·lectual de primer nivell entre alumnes i professors.
Una comunitat d'estudi
Les dimensions de l’escola són en aquest sentit idònies per a afavorir aquesta comunitat en l’estudi. Comptem, a més, amb un equip docent excel·lent, en el qual abunden professors que són o han estat professors universitaris associats o investigadors en actiu.
D’aquesta manera, procurem als nostres alumnes l’adquisició d’una sèrie d’hàbits de treball propis d’una intel·ligència adulta: disciplina i ordre en l’estudi; gestió del temps; mètodes de treball científic; autonomia i rigor en el treball intel·lectual; esperit inquisitiu i actitud proactiva en la pròpia formació.
Un equip altament qualificat
Entre el professorat comptem amb doctors en les seves disciplines, investigadors en actiu i professors amb experiència universitària. Docents que continuen aprofundint en les seves matèries i contagien als seus alumnes les ganes d’aprendre.
Una orientació més enllà de l'escola
En acabar el Batxillerat els alumnes han de triar quins estudis superiors volen cursar. Per tal d’ajudar-los a prendre de manera responsable i encertada aquesta decisió, comptem amb una tasca tutorial d’assessorament personalitzat.
Oferim igualment la possibilitat de cursar el Batxibac
(cliqueu al damunt per veure’n el contingut):
El programa Batxibac és un batxillerat d’excel·lència que permet obtenir al mateix temps el batxillerat espanyol i el baccalauréat francès.
Suposa fer un terç de l’horari lectiu en llengua francesa (10 hores a primer i 10 a segon).
El diploma Batxibac permet als estudiants accedir a l’espai universitari francòfon (França, Canadà, Suïssa, Bèlgica) en les mateixes condicions que els estudiants d’aquests països.
Amb el títol de baccalauréat francès l’alumne acredita el nivell B2 del Marc Europeu de Referència per a les Llengües.
A qui s’adreça?
El Batxibac s’adreça a alumnes amb gran capacitat de treball i que acreditin el nivell B1 del Marc Europeu o Diplôme d’Etudes en Langue Française (DELF B1) en acabar l’Educació Secundària Obligatòria (ESO).
Quin és el seu currículum?
Cada centre disposa d’autonomia per a configurar el seu currículum, el qual, en tot cas, ha d’incloure les matèries de Llengua i literatura franceses i d’Història de França.
A l’escola el programa es concreta de la manera següent:
1r BTX
-Français: 3 hores.
-Littérature Française: 2 hores.
-Histoire France: 2 hores.
-Philosophie: 2 hores.
-Tutorat *: 1 hora.
-Travail Recherche **
2n BTX
-Français: 3 hores.
-Littérature Française: 2 hores.
-Histoire France: 2 hores.
-Tutorat *: 1 hora.
-Travail Recherche **: 2 hores.
*Heure d’accompagnement personnalisé. Conversation et textes.
**Entièrement ou partiellement en français.
El programa inclou una estada en un institut del sud de França.
Els alumnes han d’assistir una sola tarda al centre, tant a 1r com a 2n. Si així ho desitgen, podran cursar una matèria d’anglès extraescolar, però en aquest cas hauran d’assistir al centre una tarda més.
Com s’obté?
La doble titulació s’obté sempre que l’alumne superi totes les matèries cursades al batxillerat mixt i la prova externa de baccalauréat, que es realitza íntegrament en francès al mes de maig.
Quantes places hi ha?
El centre disposa només de 10 places. Si els sol·licitants compleixen tots els requisits, l’assignació es farà per ordre d’inscripció.
Vols més informació?
Pots consultar la pàgina del Departament d’Educació en aquest enllaç: XTEC-Batxibac.
Escola de música
L’Escola de Música Galí Bellesguard ofereix un complement de qualitat a la formació dels nostres alumnes. Es tracta d’un aprenentatge extraescolar integrat a l’escola.
La possibilitat d’estudiar música dins l’horari escolar fa que la participació en aquesta extraescolar no ocupi temps a les tardes. A més, el fet que l’Escola de Música es faci present de forma habitual en la vida escolar fa que tots els nostres alumnes, inclosos els que no estudien cap instrument, rebin una formació complementària com a oients i assistents a concerts.
La nostra filosofia pedagògica
El nostre objectiu
Volem que la música formi part de la vida dels alumnes, que puguin gaudir-la interpretant-la i escoltant-la; que gaudeixin fent música, sols o en grup, a fi que la música els acompanyi més enllà de l’escola al llarg de la seva vida.
Per als alumnes més dotats o més compromesos treballem perquè assoleixin el nivell que els ha de permetre després, si així ho desitgen, seguir els seus estudis musicals superiors al conservatori.
Beneficis per a l’estudi
La música potencia la creativitat i l’expressivitat, millora la concentració, fa adquirir hàbits d’estudi, fomenta el treball en equip, referma les relacions socials enriquidores i sanes, i proporciona equilibri i confiança. Sovint, els estudiants de música tenen millor rendiment acadèmic.
Equip i instal·lacions
Comptem amb un equip de músics professors compromesos i de qualitat, i també amb unes instal·lacions immillorables: aules insonoritzades i ben equipades, una sala de conjunt instrumental i un auditori amb una sonoritat excel·lent i dotat amb piano de cua.
Oferta docent
– Piano.
– Guitarra.
– Percussió.
– Ukelele.
– Cant.
– Violí.
– Violí Suzuki.
– Violoncel.
– Flauta travessera.
– Saxo.
– Clarinet.
– Bateria.
– Guitarra elèctrica.
– Baix elèctric.
– Producció musical.
El llenguatge musical és l’eina fonamental que dona als alumnes els elements necessaris per llegir i entendre la música i poder-la interpretar amb l’instrument.
A l’Escola, diferenciem les següents etapes:
–Sensibilització Musical: Des d’I3 fins a 2n de Primària (45 minuts).
–Llenguatge musical: 3r i 4t de Primària (1 hora).
–Combo – Creativitat musical: 5è i 6è de Primària (45 minuts).
–Harmonia i Anàlisi musical: ESO.
A partir de 5è, tot el que s’ha après en els anys anteriors es posa en pràctica en un Combo on cada alumne toca el seu instrument. El repertori està pensat per a cada nivell, per començar a entendre la música a nivell harmònic i fer una feina de creativitat.
–Secundària musical: Dins de l’horari escolar, com una matèria més, músics de tots els cursos d’ESO fan música junts.
–Orquestra Infantil: Tocar en conjunt des de ben petits permet fer un bon treball de l’afinació i aprendre a escoltar-se.
–Combos de pop-rock i jazz: Els conjunts endegats a l’escola sovint duren molts anys més enllà de l’escolaritat. Garantia d’una afició duradora i saludable.
–Coral: Cantar junts fomenta l’amistat, l’alegria i el gaudi de la bona música. Una altra afició saludable per a tota la vida.
–Batucada: Per als qui no tenen temps d’estudiar un instrument però volen passar-se-la bé fent música.
Per als alumnes que presenten dificultats d’aprenentatge, la música ofereix un excel·lent marc motivador que els ajuda a reforçar les seves habilitats socials i a focalitzar la seva atenció.
També els aporta una millora en la seva motricitat mentre que a nivell emocional proporciona equilibri i positivitat.
Per als alumnes que requereixen una aproximació adaptada a les seves necessitats per raons de diversitat recomanem especialment aquest tipus de classe de música.
Amb un format més estàndard, oferim també classes d’instrument per a adults.